En Super 8 kamera fungerar så att den ställer in filmens ASA tal automatiskt. På filmkassetterna finns det en skåra som representerar ett särskilt ASA tal och när kassetten sätts i kameran känner det automatiska exponeringssystemet av detta. Kamerorna kan på det sättet känna av några fasta ASA tal beroende på vilken sorts kassett som finns i kameran. Det finns även kameror där man kan ställa in ASA talet manuellt men dessa är inte lika vanliga.
När Kodak började sin tillverkning av Ektachrome 64T till Super 8 uppstod det problem för vissa användare. En del kameror kan nämligen inte läsa av 64 ASA kassetter med det automatiska exponeringssystemet och därmed exponeras filmen fel. Om man är osäker på vilka ASA tal kameran klarar av kan man ta hjälp av manualen, det står också ofta skrivet under luckan på kameran där kassetten sätts in. Vissa kameror kan tro att kassetten istället är 40 ASA Tungsten vilket gör att den överexponerar filmen med 2/3 steg medan andra kameror kan läsa kassetten som 160 ASA Tungsten och underexponerar filmen med 1 1/3 steg. För att man ska kunna exponera filmen rätt med en kamera som exponerar sådana fel så finns det några sätt att gå tillväga.
Det första och enklaste sättet är ifall kameran har en manuell bländare, då kan man mäta ljuset med hjälp av en extern ljusmätare. Man måste i det fallet ha i åtanke den ljusförlust som sker i kameran och av eventuella filter man använder. En annan möjlighet är om kameran klarar en manuell korrigering av exponeringen, med en sådan kan man välja att över eller underexponera upp till ett steg. Då kan man enkelt underexponera filmen med 2/3 steg vid 40 ASA eller överexponera med 1 steg vid 160 ASA så att felexponeringen vid det fallet enbart blir 1/3 steg.
Det finns även några fler tips på hur man kan gå till väga. Dessa är dock lite mer avancerade och kräver lite extra utrustning. Ett sätt är att exponera filmen i 40 ASA och sedan framkalla filmen med kortare framkallningstid för att således mörka ner bilden. Detta lämpar sig bäst om man framkallar filmen själv. Det är dock rekommenderat att inte ska kompensera på detta sätt i mer än ett stegs överexponering. Det går givetvis att göra tvärtom också och pressa filmen genom att framkalla den i längre tid ifall filmen har exponerats i 160 ASA. Resultatet av detta blir dock inte en bild som är likvärdig med en korrekt exponerad då kontrast och korn förändras vid olika framkallningstider. Det kan dock ses mer som en nödlösning.
Ett annat sätt är att använda sig av ett ND filter. Denna metod fungerar om kameran inte mäter ljuset genom linsen. Dessa filter är enbart till för ljusreduktion utan att påverka vare sig färger eller kontrast. Det finns olika grader av ND filter och om kameran tror det är 40 ASA kan man sätta ett 0,2 filter på linsen. Om kameran istället tror det är 160 ASA kan man sätta ett 0,4 filter över sensorn till det automatiska exponeringssystemet.
Copyright © Super 8.se 2009-2015